ceturtdiena, 2014. gada 13. februāris

Suzuki seminārs

Esmu atpakaļ ierindā. Ar jaunu ekrānu un klikšķīnāmiem. Pēc vairāk kā nedēļas meklējumiem un mēģinājumiem atdzīvināt esošo aparātu, sapratām, viss velti, aparāts savu ir nokalpojis, laiks jaunam:)

Pirms tam skaidri zināju, ka šoreiz jāpēr ir stacionārais dators, jo ar to ir vieglāk strādāt un kalpošanas laiks ir krietni garāks.

Ta kā nekādas zvilnēšanas dīvāna, sēžu pie rakstāmgalda:)

Par Suzuki semināru. 


Alberta trešais gads mūzikas skolā un trešais vijoļu seminārs.
Ikgadējie semināri dod bērniem stimulu un  vecākiem iespēju papildināt zināšanas par Suzuki metodēm.

Katru gadu tiek pieaicināts kāds Suzuki skolotājs. šogad tas bija Samal Petersen: vijolnieks, mūzikas pedagogs, lektos  un instruktors Suzuki skolotājiem.

Seminārs notika divas dienas. Bērniem līdz 10 gadiem vienu dienu 6h. Kurās ietilpa
mēģinājumi līmeņu grupās,
mēģinajumi koporķestrim,
saspēle,
vecāku apmācība,
 kūkas, pica un kafijas:)  un
 koncerts.

Bērniem līdz 10 gadiem obligāta prasība bija, ka viens no vecākiem ir visu laiku klāt. Lai sekotu un būtu informēts par to, kā notiek mācīšana, kā bērns to uztver un lai turpmāk varētu majās pielietot Suzuki metodes. Kā Samal atzina, ja tu mācies spēlēt pēc Suzuki metodēm, tas nozīmē, ka visai ģimenei ir jābūt iesaistītai.
Vecāku interese  ir bērnu motivācija.


Suzuki galvenie mācību principi ir: 
(šīs metodes tiek izmantotas pilnīgi visu mūzikas instrumentu apguvei)


  • klausīties
Klausīties dziesmas no CD ( Katrai Suzuki nošu grāmatai  ir  CD ar dziesmām). Klausoties un atkārtojot, tās paliek atmiņā, tā pat kā valodā.
Lai iemācītos spēlēt, nav jāapgūst notis ir jāprot klausīties.

Tas ir līdzīgi kā bērnam apgūstos dzimto valodu. Viņš no sakuma klausās, atdarina skaņas, iemācās runāt, pēc tam tik rakstīt.
Šeit tas ir līdzīgi, tikai vārdi tiek aizstāti ar mūziku un burti ar notīm.
Kad melodija ir galvā, tā caur ausīm iet uz roku. Roka pati atrod stīgas - to sauc par muzicēšana. 


  • privātstunda jeb stunda ar pasniedzēju. (kura ilgst 20min.)
Šajā laikā tiek apgūtas jaunas dziesmas, nianses.
Vecākam pirmos 5 gadus ir jābūt klāt stundā, lai redzētu un piefiksētu jaunās lietas un knifus. (tas attiecās uz bērniem, kuri sākuši spēlēt 4-6 gadu vecumā. Lielākiem bērniem adoptācijas un apguves periods ir īsāks)



  • spēlēšana
Spēlēšanai mājās ir jābūt regulārai. Katru otro dienu vai visas darba dienas. Tikai dažas minūtes, lai dziesmas, tehnika un ieradums nostriprinātos.
Ļoti svarīgi ir spēlēt un atkārtot vecās dziesmas. Zinot dziesmu var koncentrēties uz tehnikas  - lociņa turēšanas, stājas, pozīcījām.


  • saspēle jeb orķestris
Kas tiek iedalīts pēc līmeņiem F1, F2, un Bomlo stīgu orķestris (katram tas ir individuāli, nav nozīmes cik gadus esi spēlējis, bet gan, cik daudz tu vari un gribi izdarīt). Alberts spelē otrā līmenī F2, kurā ir  5 zēni! Īsts zēnu klubiņš:)

Orķestris notiek 45 min, kuru laikā tiek veikta saspēle, klausīšanās, milzīga koncentrēšanās un rotaļas.

Lai spēlēšana būtu spēlēšanās:)


Kad vijole ir iepazīta, ir laiks ķerties pie notīm. Var likt priekšā nošu gramatu un mēģināt saprast, ka notis iet uz augšu, tas nozīmē, skaņa ir augsta, zemās notis ir zemajām skaņām. Pamazītiņām un lēnām, kamēr acis un pirksti paši saprot, kur katra nots atrodas.

Nekādu solfedžo, mūzikas vēstures vai atzīmes, galvenais ir apgūt izvēlēto instrumentu. Mācoties jaunu skaņdarbu, pasniedzējs izstāsta no kuras valsts šis skaņdarbs ir nācis un kas ir tā autors. Vissvarīgākie fakti,  kas paliek atmiņā.


Visā apmācības procesā vecākam ir vislielākā loma. Arī viņam ir jāzin dziesmas, jāmāk palīdzēt un jājūt bērna progress. Ja bērnam motivācija un griba ir zudusi, tad jājautā sev, kas šajā laikā ir noticis ar mani. Jo kā atzīst Samal Petersen, visbiežākais iemesls, kāpēc bērns ir pārtraucis spēlēt, ir lielā vecaku aizņemtība. Vecaki ir skolotaju palīgi - motivātori. 


Kad vislabak ir spēlēt vijoli?
Rīta pirmajā pusē. Vijoļu spēlē prasa lielu koncetrēšanos, klausīšanos un rēķināšanu. Tā ir matemātika, kustība un mūzika vienuviet.
Bet kā jau labi saprotams, mājmācības iespējas katram nav pa spēkam,tāpēc arī muzicēšana jāatstāj vai nu uz agru rītu vai pēcpusdienu.
Albertam vieglāk un mierīgāk padodas spēlēt pēc pusdienām, ap četriem pēcpusdienā.

Piecas līdz 7 minūtes, pilnīga sakoncentrēšanās un spēle. Tas ir šī brīža nepieciešamais laiks.


Cik daudz mēs bērnam varam un cik daudz vajag dot mūziku?

Jo bērns vairāk piedzīvos mūziku (klasisko), mācīsies to atdarināt spēlējot un dziedot, piedzīvos operu, teātri, koncertus (atbilstoši vecumam), jo cilvēcīgāks viņš būs.

Mūzikas mācīšana veido kvalitatīvu un labu cilvēku. Kuri māk klausīties, koncentrēties, būt iejūtīgi un iecietīgi. /Shin'ichi Suzuki/







Jaunakā vijolniece mūsu ģimenē:))


.

8 komentāri:

Anonīms teica...

No cik gadiem parasti saak speeleet (tieshi vijoli)? Apmeram 4-5?

Sarkanā Biete teica...

Cik interesanti!!! Neko nezināju par šo Suzuki metodi. Kā man tas būtu gājis pie sirds savā laikā, kad mūzikas skolā bija jāborē garlaicīgais solfedžo un mūzikas vēsture. Vai šī metode ir tikai uz vijoli attiecināma? Drosi jau nē, bet gribētu dzirdēt Tavu pieredzi un zināšaas:) Paldies

priekapuika teica...

Super! Paldies par ieskatu, noteikti izmantošu savam puikiņam vijoļspēlē. Viņš neiet mūzikas skolā, tāpēc režīms demokrātisks. 5 minūtes dienā domāju viņš piekritīs spēlēt. Paldies!

Vi teica...

Aizraujoši! Arī es neko par šo metodi nezināju.

Vi teica...

P.S. Airāvos un uzjautāju Googles tantei, sev par lielu pārsteigumu atradu, ka LV ar kas tāds notiek http://www.suzukimetode.lv/suzuki-1/suzuki-filozofija-un-metode

Māra Raģe teica...

Paldies par tik izsmeļošu rakstu, vismaz ir informācija kā tas notiek citviet. Šobrīd Latvijā arī sāk rasties alternatīvas Mūzikas skolas apmācībai, bet, tam vēl ilgs ceļš ejams.

dabasmamma teica...

Paldies Vi par linku!!!!!
Jā, Latvijā arī ir mūzikas skolas ar Suzuki apmācību. Bet ja tā labi apdomā, tad katrā pagastā ir viena Suzuki metodes iestāde - folklora. Jo muzicēsana un instrumentu apmācība izmantojot tikai dzirdi Latvijā ir sen pazīstama, tikai mazliet piemirsta. Tā kā ja nav iespēja apmeklēt muzikas skolu vai strādāt pēc Suzuki metodēm, meklējiet folkloras kopas.

Spēlēt var sākt jau no 3 gadu vecuma. Tā sākotnēji ir kā rotaļa, lai vijoli iepazītu.

Sarkanā Biete: Šīs metodes izmanto pilnīgi visiem instrumentiem. Gan klavierēm gan vijolei, gan bungām un ģitārai, u.c.

Jums tagad būs kāds Indonēzijas apvidus instruments jāapgūst;)

ligastiga teica...

Šo tavu ierakstu vajadzētu pāradresēt izglītības un zinātnes ministrijai. Varbūt kāds spēj kaut ko tādu uzķert, bet diez vai.....