otrdiena, 2013. gada 7. maijs

tautas tērps

Apzinoties savu piederību un savu dzimtu,tautas tērps ir kā tās simbols jeb atšķirības zīme. (cik sarežģīts teikums sanāca!). Bet tas ko gribēju teikt, ir, vai jums ir savs tautas tērps? Sava novada, vai mantots, vai varbūt pašas darināts, jebkāds? Un vai tautas tērps tev ko nozīmē?
 Kad mēs ar Gati precējāmies, mamma man uzdāvināja tautas tērpa. Kas pēcāk tika lietots visādos pasākumos. Ne tikai Dziesmu svētkos vai folkloras uzvedumos, bet arī kristībās un valsts svētkos. 
Dzīvojot Norvēģijā esmu sapratusi, kad tautas tērpam ir liela un svarīga nozīme! Jo šeit tas tiek vilkti visur gan kristībās, iesvētībās un kāzās (viesi nāk sava novada tautas tērpos) gan valsts svētkos. 
Un tas ir tik jauki un praktiski! Jo tad nav jādomā par kārtējo jauno kleitu, tai pieskaņotas kurpes utt. Ejam uz svētkiem tautas tērpā! 
Šoreiz devāmies uz iesvētībām - jeb, pēc vecām paražām, pilngadības svētkiem. Kad bērnam ir apritējuši 15 gadi, tas nozīmē, esi gatavs savai dzīvei. Iesvētībās meitenes tiek pie sava tautas tērpa  ar visiem sudraba rotājumiem (kurus ieguvusi jau no mazotnes.) Kristībās bērnam tiek dāvāta pirmā sakta vai zēniem nazītis. Un tad katru nākamo gadu, kristību dienā vai Ziemassvētkos dāvina iztrūkstošās tautas tērpu rotas - saktas,  auskari, aizdares vai jostas rotājumi. Rotas ir sudraba darinātas, tāpēc visu uzreiz sapirkt būtu ļoti dārgi un naudas dāvanām. Senāk pilngadības svētkos  saņēmis savu novada tērpu un naudu, varēji doties savā dzīvē. Tagad tas vairāk saistīts ar baznīcas piederību. 
Interesanti liekas tas, kad iesvētās ļoti daudzi bērni, teikšu godīgi vismaz 90% procenti. Ja kāds vēl īsti nevar izlemt iesvētīties vai nē, tad viņam ir 3 labi iemesli lai to darītu:
1. iesvētību kursos varēsi iet kopā ar saviem klases biedriem (jo to dara gandrīz visi jaunieši!)
2. tiksi pie sava tautas tērpa
3. un varbūt savas pirmās lielās naudas
4. varēsi precēties baznīcā pēcāk

šajos svētkos man mugurā ir folkloras kopas "Medaiņa" lienēts tautas tērps, jo diemžēl mans bija par smagu, lai attransportētu un Norvēģiju:)






 pirmā oficiālā kūka, gandrīz kā kāzās



Šujam savu novada tērpu un gatavojamies gaidāmiem svētkiem!  Kristībām, iesvētībām, kāzām, Jāņiem vai Dziesmu svētkiem! Iedomājieties, cik daudziem pasākumiem, tērpu problēma būs atrisināta!!!

5 komentāri:

Vi teica...

Skaisti! Nezinu vai saņemtos uzdarināt tautas tērpu, bet pie jostu pīšanas, vīšanas, aušanas jau esmu pieķērusies :)

liga stiga teica...

Žēl, ka nav tavs tautas tērps, tad tu ar savu košumu būtu norvēģietes pārspļāvusi. Es ļoti gribu savu tērpu, it īpaši pēc tā, ka veselu mēnesi tērpos tavā tautastērpā vadot bērniem nodarbības. Tikai nezinu, kā ir pareizi. Man ir mammas jaunības tērps, bet tas ir Zemgales un nezinu, cik pareizs, kā nekā padomju laikos tapis. Būtu muļķīgi sākt visu no jauna, ja var pārtaisīt esošo. Bet īsteni pareizi jau, droši vien, ir vilkt dzimtās vietas tērpu?

liga stiga teica...

Par tautas tērpiem runājot - visiem iesaku palūkot lapu www. latvjulietas.lv!

dabasmamma teica...

Un vēlreiz par tautas tērpiem, visiem iesaku, īpaši Līgai:), ieklausīties sevī! Jo ,kā tad kādreiz sievas un meitas darināja sev tērpus, ne jau pēc kādas vietas piederības. Bet gan pēc savas gaumes un zināšanām! Kādas krāsas mācēja atrasts, tādās krāsoja dzijas, lika kopā un auda! Šuva kreklus,rotāja apkales un darināja savu svētku tērpu. Ja jūties labi Nīcas brunčos, tad tie tev arī jāvelk! Gribi pati savu rakstu darināt, dari to! Man ar Alsungu nav nekāda radnieciska saite, bet sārtie brunči un rakstainās zeķes ir tās, kurās es vislabāk jūtos! Un neviens jau nav teicis, kad jāvelk savs novads! Tautas tērps ir jāvalkā ar cieņu, labsajūtu un prieku! Lai jums izdodas atrast savu tautas tērpu!

Ieva Zavjalova teica...

Arī es esmu aizdomājusies par tautas tērpu. Laikam iespaidojos no māsīcas kāzām,kur jaunais pāris bija tautas tērpos. Valmieras muzejs veica latviskās tradīcijās vedības un mičošanu. Tas viss paņēma tik dziļi,ka sapratu,ka arī es vēlos sev tautas tērpu. Neskatoties uz visu to,ka dzīvoju arī Norvēģijā. Un zinu,ka vienu dienu man būs Mans latviešu tautas tērps!!!