piektdiena, 2013. gada 15. februāris

Saki nē burciņēdienam

Uh, kas par uzrakstu! Bet tēma tieši par to. Kopš Hermīnei apritēja 6 mēneši, aktuāls kļuva jautājums par papildus ēdināšanu. Ko dot, kā un cik bieži. Kaut arī viņa nav pirmais bērns ģimenē, tomēr tēma ir un paliek aktuāla visos laikos. 
Ko tad īsti dot papildus vienam mazam bēbītim, kuram jau 3 zobi un skaidra lieta, ar mammas pienu ir par maz! (mazais bēbis ir 7 mēnešu vecs un savas pirmās īstās maltītes arī sāka šajā laikā. Jo pusgadā interesi par papildus barību neizrādīja). 
Viens bija skaidrs, ēdienu gatavošu pati, lai Hermīne tiek tas pats labākais
Esmu diez gan skeptiska pret bruciņēdieniem (Kā nekā Dabas Mamma:) un ja tā labi padomā, tad  mans uzdevums ir pieradināt mazo pie īsta ēdiena ne pie bērnu barības.  Pati esmu pagaršojusi to, kas atjaucams ar ūdeni un nopērkams burciņās. Teikšu atklāti, nekādu pārliecību manī tas neradīja. Iegādājos dažas, lai salīdzinātu garšas kvalitāti. Tipiski man, izmēģināt pašai, lai saprastu kas labs, kas nē:) 
Piemēram, Nestle biezenis kartupeļi+lasis (mazulim no 8 mēnešiem) un mājās gatavota, atšķirība bija diez gan liela. Varbūt ka pagatavošanas, destilēšanas, pildīšanas un vakumēšanas rezultātā garša mainās, bet mājās taisītais bija labāks. Un rezultātā, visa ģimene tika pie gardām pusdienām ar lasi:) 
Tā kā mūsu blenderis atpūšas Latvijā, mēģinām mazajai ēdienu nevis sataisīt visu vienā lielā pļeckā, bet saspaidīt ar dakšiņu. Lai ir kāds mazs gabaliņš, tas noteikti nav tik liels lai aizrītos, bet zobu treniņam tieši laikā!
 Lasot dažādas literatūras par un ap bērniem un paeksperimentējot ar mūsu ēdienkarti nonācām pie ideālā varianta. Nekādu papildus katliņu ar putriņām vai sablenderētiem dārzeņiem, radinām mazo pie mūsu ēdienkartes. 
Hermīnes ēdienkarte 1 dienai:
I Brokastis 7:00
pilngraudu maize (nekādas baltmaizes) ar sviestu sagriežu kubiciņos, la iviņa pati var ņemt un likt mutē
biezpiens ar dabīgo jogurtu
tēja vai mammas piens

II Brokastis 11:00
auglis (ābols, bumbieris, u.c.) neblenderē, bet izmanto veco triku ar karotītes kasīšanu:)
pilngraudu maize ar sviestu vai dabīgais jogurts
tēja vai mammas piens

Pusdienas 15:00
Tas ko mēs ēdam, tikai nepārforsēts ar garšvielām. Ja pusdienās ir zupa, ideāli, tad Hermim tiek visi labumi vienlaikus. 
Šodien bija pildītas paprikas ar rīsiem un malto gaļu. Hermīne ēda tikai rīsus, saspiestus ar dakšiņu + mazliet krējuma+ vakardienas dārzeņu sautējums (bez kāpostiem).

Vakariņas 18:30
 prosas putra  (kas tika gatavota arī zēniem)
mūsu iecienītās ir: prosas, pilngraudu, rīsu, auzu un manna putras, un pienu zupa. Vāram kā parasti, tikai liek vairāk šķidruma un vāra mazliet ilgāk (izņemot piena zupu)
ēd ar sviestu un mazliet ievārījumu
vakarā mammas piens

23:00
mammas piens

02:00
mammas piens (mamma ir pusaizmigusi un cenšas pilnīgi neatmosties:)) Rīts nav aiz kalniem!

06:00
ceļamies, mammas piens pirms brokastīm

Tāda mums diena! Pa vidu visām ēdienreizēm vēl jāpagūst paspēlēties, iziet laukā, apdarīt mājas soli un atlicināt laiku sev. Vai kāds nevar izdomājis laika mašīnu jaunajām māmiņām?:) Lai kādas pāris stundas sanāk papildus!


Bet labā ziņa ir tāda, kad mana apņemšanās lietot auduma autiņus ir atmaksājusies vistiešākajā nozīmē! Izrādās Norvēģu komunālie pakalpojumi jeb SIM piešķir līdzekļus ģimenēm, kuras saviem bērniem lieto auduma autiņus. Tev tik jānosūta savas koordinātes un čeks, kurā parādās summa 100Ls apmērā, jo tieši tik daudz tu vari saņemt atpakaļ. Tā lūk prieks par labiem darbiem un nepiesārņotu vidi! Tāds ir arī SIM  moto.
Tā kā šeit miskastes šķirošana ir pašsaprotama lieta, tad SIM centrālē ir vietas ar nosaukumu Labi lietos, kurā tu vari braukt un atrast dažādas pērles, ko cilvēki met ārā! Protams, tas viss par baltu velti! (tā nav brutāla rakāšanās par musaru:) lietas atrodas angārā, noteikums, ka tās nedrīkst būt saplēstas. Ņem cik gribi! Man jau liekas, ka daudzas humpalas tā tik vien rodas, jo tu vari atbraukt ar savu furgonu un salādēt iekšā pilnīgi visu ko redzi. Un tur ir ko redzēt! Tā varētu būt atsevišķa tēma - meklējumi SIMā:))
Māmiņām, kuras dzīvo Norvēģijā un lieto auduma autiņus mazajiem, sīkākā informācija šeit


Ēdam veselīgi, domājam labas domas un dzīvojam zaļi! Dabas Mammas moto:)

Kā jūsmājās ar piebarošanu, vai esiet atradušas savu ideālo ēdienkarti mazajiem?


11 comments:

Laine teica...

Wīw!
Par ēdienu mazulei - pilnīgi piekrītu - es ar trešo arī pavisam citādi maltītes gatavošu. Un tomēr - ģimenei kā mūsējā (ceļojoša un portatīva)nereti ļoti palīdzēja veikalu biezeņi :)

PAr SIMU - ar nepacietību gaidu rakstu! un bildes vēlams! :)

Inga Leibuka teica...

Pirmo puiku baroju arī ar burciņēdienu, tad par to labi vai slikti nebiju aizdomājusies. Otrais bērniņs tā arī burcinēdienu nepagaršoja, bija līdzīga ēdienkarte kā tev. Un putras mūsmājās joprojām ir topā.

Ilze teica...

Biju par slinku, lai īpaši gatavotu biezeņu biezeņus meitucēm, tad labāk liku maz garšvielu kopējā katlā (jo papildināt var katrs savā šķīvī) un ēdām visi tik katrs no sava šķīvja..tam kurš mazākais saspaidīju dārzeņus ar dakšiņu, jo zinu, ka līdz 8-9 mēnešu vecumam ir svarīgi iemācīties zelēt, košļāt un norīt ko biezāku par biezenīti (citādi var sanākt, ka jāblenderē visu līdz 2 gadu vecumam).. šo un to ēdināšanā izmantoju no BLW principiem var (palasīties ar iekš muki.lv bloga)..bet pamatprincipus no lapas www.kkm-online.lv (tur ir krietni daudz labas informācijas gan par krūts barošanu, par ēdināšanu, piebarošanu, par bezautiņbiksīšu dzīvi, utt., lielākā daļa gan ir krievu valodā, bet ļoti daudz info var atrast arī latviski, jo raksti tiek tulkoti arvien no jauna)..

Inese teica...

Danielam pēc piecām dienām 8 mēneši, tik mums vēl zobu nav :)), bet es arī neko neblendēju, bet tik ar dakšiņu saspaidu un mazo pabaroju.
Ēdam ļoti negribīgi burciņēdienu, dodu tad, kad nav tiešām nav laika, vai ciemos kad esam utml. Vienīgais saldais burciņēdiens gan garšo!!
Un es arī dodu garšot visu ko mūsu ēdiena (ieskaitot tevis pieminēto), lai jau pierod, un viņš arī grib, jo zina ka garšīgs būs!!
Bet neziņa baigā, prasu tik šito var, to drīkst? :)
Vakarā ap desmitiem paēdam mammas pienu un guļam līdz rītam, naktīs ēst neprasa.
Bet tomēr vairākumā vēl pagaidām ir mammas piens ko ēdam.
Un no putrām es nopērku, augļu biezputru ar pienu no Milupas, tā viņam garšo.
Lai Jums veicas!!!

m.anna teica...

nu, ar to burciņēdienu galu galā nav TIK traki kā sākumā visi mālē, JO burciņās pildītie dārzeņi un gaļa (!!) (vismz populārākajiem HIPP utt. ir EKO! lai arī tīri finansiālu apsvērumu dēļ gatavoju pati, kad izdomāju dot pirmo gaļas biezeni, nopirku burku, jo man eko gaļu dabūt ir īpaši grūti (es te normāli pat jēru nopirkt nevaru)! tas pats jau attiecas uz dārzeņiem tādam rīdziniekam kā man :P tāpēc es neteiktu, ka tas burciņēdiens ir sliktākais, kas var notikt ar bērnu, gluži pretēji. jo man nav vecmāminas dārza ar pašu rokām audzētu burkānu vai aitiņu! tur nu esmu droša ka tiešām ir eko šmeko jo pārbaudes pieļauju bērnu ēdienu ražotājiem ir gana striktas jevropā.
auduma autiņus lietoju abiem bērniem, kad pa māju drasē (ārā iešanām n slinkumam pamperi). vesela čupa iepirkta no humpalām, šo to savulaik šuvu pati. bez nekādiem extra izdevumiem :)

Ieva Zavjalova teica...

Es arī esmu vienmēr bijusi pret burciņēdieniem. Jo atceroties,kā bija,kad mans puika bija mazs,tad finansiālu apsvērumu dēļ nepirku tādas. Un arī tāpēc,ka radiniece kā reiz savam deva,un pagaršojot likās baigā pēeee. Un ar otru bērnu pat nedomāju par tādām. Lielākoties arī devu maltīti no mūsu ēdienkartes. Garšvielas liku daudz mazāk,un tas nekad nav sagādājis problēmas. Un arī esmu iztikusi bez blendera. Visu ar dakšiņu!

Bet par tiem autiņiem interesanti. Ja nu saņemšos vēl kādam bebukam,tad noteikti par to padomāšu!!!

dabasmamma teica...

Cik labi komentāri!!
Katram sava pieredze un motivācija.
Laine: Ar nepacietību gaidīšu jauko ziņu par trešo!!! Tagad tava kārta;) kad mēs ceļojam (tagad tas ir vesels pasākums, kaut vai izbraukt ar visu ģimeni uz pilsētu!), noteikti līdzi ielieku kādu maltīti Hermīnei. Kādu augli vai jogurtu. Atkarībā uz kurieni dodamies un cik ilgs laiks ceļā!
SIM stāsts būs!:)
Inga: Ar katru nākamo bērnu mēs paliekam ar vien zinošākās un pieredzes bagātākas
Ilze: Es arī lasīju Muki mājas lapā! Viņu tulkoto grāmatu Bērnu vadīta ēšana jau sen esmu noskatījusi un ielikusi velmju sarakstā!
Inese: Ar tiem zobiem katram savs stāsts. Maniem zēniem arī nāca vienam ātrāk otram vēlāk. Gaidiet!
M.anna: Rīgā dzīvojot tiešām ir jāmeklē visādas alternatīvas. Prieks dzirdēt, kad esi atradusi saviem bērniem piemērotu! Par tām burciņām, ja viņas būtu mazliet lētākas, tas arī daudz ko mainītu...Jautājums tev, kāpēc bērnam ir vajadzīga jēra gaļa? Vai tu pati lieto uzturā to? No kāda vecuma tu sāki dod gaļu?
Ieva: Man arī bija tieši tā pat, kad pagaršoju burciņēdienu, likās, ka garšo ne pēc kā..
Tik daudzas no jums dara un ir darījušas līdzīgi ar piebarošanu (īpaši ar dakšiņas spaidīšanu)! Ar lielu interesi lasu jūsu komentārus. Jo mammu personīgā pieredze ir tik vērtīga! Nav jau tā, ka es esmu pilnīgi pret burciņām, jo ir tak reizes, kad bez tām nu nekādi. Tieši tā kā daudzas no jums minēja,ekonomiski atļauties nevar. Kaut vai dzīvojot Norvēģijā, tas būtu ļoti dārgi, katru dienu pirkt mazajam īpašu maltīti....
Un vai tas ir vajadzīgs...

dace teica...

Man un manējiem atkal garšo burciņēdiens, bet tas ir ļoti ļoti rets mūsu mājās. Un nevis dēļ paša ēdiena, jo ticu, ka dārzeņi (jo esam veģetārieši) ir eko, toties piemēram Nestle kompānija, kura teju vai pusi pasaules nopirkusi, ļoti nesmuki darās vairākās pasaules malās. Un vēl līdz šim burciņu vāciņos bija, bisfenols A, kurš ir hormonus traucējoša viela. Tas vai nu drīz vai jau ir aizliegts, bet tas neaizliedzot ķīmijas kompānijām to aizvietot ar bisfenols S, kurš ir tikpat veselībai kaitējošs. Tāpēc pē burkas un to vāciņi!

dabasmamma teica...

Dace, man tas šoks!!! Par tiem hormoniem nebiju dzirdējusi....ak jel, kurā grāvī tas viss stūrē....

m.anna teica...

nu, es ļoti LASU, kas uz burciņas, ja pērku. ja vairāk par 3-4 sastāvdaļām, nepērku, pasarg dies vēl kkādi bisfenoli (viņi taču to raksta sastāvā?!).

šobrīd jaunākā ir dabūjusi tieši vienu burku ar kartupeļu-burkānu-jēra gaļas biezeni (n sastāvā nebija NEKAS cits!), kas godīgsakot garšoja praktiski kā mājās vārīts :P un tad auglīšu biezeņus dažus, jo ir nesezona un, ja nevaru dabūt latvijas ābolus/bumbierus, esmu pirkusi tos pašus eko biezenīšus.

ar gaļu ir tā, ka mazajai tagad ir 9 mēn un tā viena burka ir vienīgais, ko dabūjusi no gaļas :D jo te pa vidu mums bija 2 slimošanas ilgas n garas, un viņa ar tām atkal atsēžas atpakaļ uz pupa :/ tagad jau atkal būs vesela, domāju, ka jāsāk vārīt kkāds buljoniņš, dot gaļu. jēru/trusi iesaka kā pirmo 1] vismazākā alerģijas iespējamība (n manai ir nosliece uz alerģijām) 2] visdabiskāk baroti/audzēti lopi (nu kaut vai salīdzinot ar vistām un cūkām masu patēriņam) 3] jā, es ēstu jēru katru dienu, ja varētu atļauties! :D man garšo! bet es neēdu, man nav iespējas kur normāli + pa normālām cenām viņu nopirkt.

m.anna teica...

ā, sapratu tikko tik ka tas bisfenosls ir bleķī.. nu, no parastajām konservu bundžām man sen jau ieteica pārtiku uzreiz, kā attaisa, iebērt stikla, jo arī sliktas vielas izdalās sakarā ar to bleķi..